argon medical
خانه » مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد |🔥 نکات پس از لیزر موهای زائد

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد |🔥 نکات پس از لیزر موهای زائد

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد مهم و بسیار ضروری هستند. باید توجه زیادی به نکات مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد که در ادامه گفته می‌شوند داشته باشید. در جلسه‌ی مشاوره با پزشک در محل کلینیک به صورت کامل توضیح داده‌ می‌شوند.

به طور کلی اگر لیزر درمانی توسط دستگاه های جدید مانند دستگاه لیزر تیتانیوم، تحت نظر پزشک و در کلینیک‌های معتبر انجام شود، تاثیر بسیار زیادی داشته و روشی کاملاً مطمئن خواهد بود. در این مقاله می‌خواهیم راجع به نکات مهم بعد از لیزر موهای زائد صحبت کنیم. مراقبت‌ها و توصیه هایی که باید رعایت کنید و همچنین راه درمان برخی از عوارض احتمالی لیزر بر روی پوست که ممکن است دچارشان شوید.

اشتراک گذاری:

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد - آرگون مدیکال

مقدمه مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

استفاده از لیزر تنها راه موثر برای حذف دائمی موهای زائد است. این روش کارآمد در ایران و همچنین در همه جای دنیا به یکی از پرطرفدارترین خدمات ارائه شده در کلینیک‌های پوست و مو تبدیل شده است. در مورد میزان اثرگذاری و عوارض لیزر موهای زائد ابهامات بسیاری وجود دارد که در مقالات دیگر سایت آرگون مدیکال در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد مهم و ضروری هستند. باید به مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند بسیار توجه داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیزر در جلسه‌ی مشاوره با پزشک یا توسط اپراتور کلینیک به صورت کوتاه توضیح داده‌ می‌شوند. در این جا ما هر یک از موارد های مهم را کامل تر توضیح خواهیم داد.

 

جلوگیری از صدمات احتمالی بعد از لیزر موهای زائد

در حذف موهای زائد با استفاده از لیزر، به صورت کلی به فولیکول‌های مو آسیب می‌زنیم تا از کار بیفتند. فولیکول‌ها بخش بسیار کوچکی در لایه میانی پوست هستند که وظیفه ی رشد مو را انجام میدهد.

به همین علت اگر فولیکول را از کار بیفتد، رشد موهای زائد هم متوقف می‌شود. طیف لیزر بدون آسیب زدن به بافت‌های مجاور فولیکول که در تصویر مشخص هست، باعث گرم شدن بخش ریشه مو و آسیب دیدن آن باعث توقف رشد موها می‌شود.

پس در لیزر موهای زائد داریم به پیاز مو و بخش اصلی آن یعنی فولیکول صدمه می‌زنیم. به همین جهت باید با مراقبت در طی چند روز بعد از انجام لیزر، به پوست یا فولیکول ها آسیب دیگری وارد نشود.

تا چند روز بعد از درمان کارهایی مانند وکس صورت، الکترولیز، کرم های موبر، لایه برداری، شیو، تاتو، روش‌های جوانسازی مختلف مانند هایفوتراپی، فرکشنال، اندولیفت، میکرونیدلینگ و سایر اینگونه موارد خودداری کنید. اگر قصد دارید هر یک از این کارها را بکنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حداقل 3 الی 4 روز نباید این کارها را انجام دهید. به علاوه تا 24 ساعت بعد از لیزر از کرم‌های بیلیچینگ، اسکراپ و همچنین محصولات حاوی اسانس معطر استفاده نکنید.

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

از گرم شدن پوست جلوگیری کنید

همانطور که در بالا اشاره کردیم، لیزر باعث گرم شدن بافت های فولیکولی پوست می‌شود. محل‌های تحت درمان پوست بلافاصله بعد از انجام درمان گرم تر از حالت عادی خواهند بود و همچنین گردش خون افزایش می یابد. برای همین بعد از لیزر موهای زائد باید از هر نوع فعالیت یا شرایطی که باعث گرم تر شدن پوست می‌شود، اجتناب کنید. گرم شدن بیشتر پوست باعث آسیب و بروز عوارض جانبی می شود.

در طول مراحل انجام درمان برای جلوگیری از این اتفاق از روش های خنک‌سازی مختلفی استفاده می‌کنیم. ولی بعد از لیزر موهای زائد شما باید مراقب باشید که پوست‌تان گرم تر نشود! ورزش، هر نوع فعالیت فیزیکی، جکوزی، سونا، قرار گرفتن در گرمای محیط و مواردی که باعث گرم شدن بافت پوستی می‌شوند. از این شرایط حدودا برای حداقل 48 ساعت بعد از انجام لیزر دوری کنید.

اگر حس میکنید پوست شما نسبت به لمس حساس شده یا احساس گرما میکنید، می‌توانید از کمپرس یا ژل پک (آتروپات) سرد استفاده کنید. پارچه‌ی تمیز یا گاز استریل را در آب خنک فرو برده و بعد از آب گیری روی پوست قرار بدهید. اگر می‌خواهید از یخ استفاده کنید، آن را به طور مستقیم روی پوست نگذارید چون یخ هم مانند گرما پوست را دچار سوختگی میکند. یخ‌ها را دورن کیسه‌‌ی پلاستیکی ریخته و دور آن را با یک پارچه‌ی نازک تمیز بپیچید و روی پوست قرار بدهید.

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد آفتاب نگیرید - آرگون مدیکال

 

بعد از لیزر موهای زائد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید!

گفتیم که لیزر به فولیکول و پیاز مو آسیب جزئی وارد می‌کند. این آسیب به دلیل بیشتر بودن تراکم ملانین‌ها در پیاز مو است. ملانین رنگدانه های طبیعی پوست و موی ما است که برای هر یک از ما تراکم مختلفی دارد و علاوه بر مو، در لایه‌های پوستی ما هم وجود دارد. تراکم ملانین در پیاز و ساقه‌ی مو بسیار بیشتر از سطح پوست ما است. به علاوه تابش‌های لیزر در مدت بسیار کوتاهی به سطح پوست تابیده می‌شوند. به همین خاطر، پرتوی لیزر قبل از این که لایه‌های پوست را گرم کند، به اتصال فولیکول ها آسیب زده و پرتو قطع می‌شود.

دستگاه‌های لیزر به شکلی برنامه ریزی شده‌اند که از گرم شدن و صدمه دیدن رنگدانه‌های پوستی جلوگیری کنند. با این حال ممکن است اثر کمی بر روی پوست بگذارند. به همین دلیل بعد از لیزر موهای زائد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

همه ما می دانیم نور خورشید دارای اشعه های مضر و سرطان زایی به نام فرابنفش یا UV است. در حالت عادی، رنگدانه‌های ملانین از پوست ما در برابر تابش مستقیم UV دفاع می‌کنند. چون ممکن است در طی انجام فرآیند لیزر موهای زائد، کمی از ملانین‌های پوست از بین بروند، خطرات برخورد اشعه فرابنفش با پوست ما بیشتر می‌شود. به همین علت در طول انجام درمان نباید در معرض اشعه‌ی UV یا نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از لیزر موهای زائد سعی کنید محل‌های تحت درمان زیر لباس نخی قرار بگیرند.
  • برای بخش‌هایی از بدن مثل صورت و دست ها پوشاندشان ممکن نیست، باید کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم‌های با SPF بالای 30 و آب رسان بهترین انتخاب‌اند.
  • یادتان باشد که در سولاریوم از پرتو فرابنفش برای برنزه کردن استفاده می‌شود. پس سولاریوم هم نباید انجام دهید.
  • این توصیه هم برای پیش از جلسات درمانی مهم است و هم برای بعد از لیزر موهای زائد.
  • بیشترین اثر مخرب نور فرابنفش در 2 روز اول بعد از لیزر مشاهده می‌شود. پس در این مدت بیشتر مراقب باشید.
  • تا 4 هفته بعد از لیزر نباید آفتاب بگیرید یا سولاریوم انجام داد.
  • به جز خطرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید که در بالا اشاره کردیم، خطر لک شدن و همچنین تغییر رنگ پوست هم وجود دارد. نور خورشید و اشعه‌ی سولاریوم باعث ایجاد لکه‌های تیره بر روی پوست شوند.

پوست خود را برنزه نکنید

برنزه کردن در هر 2 صورت طبیعی یا سولار در طول دوره‌ی درمان لیزر هم خطرناک است و اثرات آن بر موهای زائد را خنثی می‌کند. پس بعد از لیزر در معرض نور خورشید آفتاب نگیرید و سولاریوم هم نروید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توانید با کرم‌ها، فوم‌ها یا اسپری‌های مخصوص، پوست خود را برنزه کرد؟ خیر؛

اگر پوست شما به هر شکلی برنزه باشد، تاثیر لیزر را کم میکند و نمی‌توانیم جلسه‌ی لیزر درمانی را شروع کرد. وقتی پوست خود را برنزه می‌کنیددر حقیقت میزان رنگدانه‌های لایه‌های پوست را افزایش داده‌اید. در این صورت اشعه‌ی لیزر به جای این که جذب ملانین‌های پیاز مو شود، جذب پوست تیره‌ شما می‌شود. در این حالت هم اثرگذاری و طول درمان بسیار کاهش می‌یابد، هم خطر آسیب دیدن و سوختن سطح پوست وجود دارد.

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی - آرگون مدیکال

 

استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی ممنوع!

بسیاری از افراد علاقه دارند که بعد از لیزر موهای زائد صورت، آرایش انجام دهند. در حین لیزر ممکن است پوست شما آسیب‌هایی بسیار جزئی ببیند و نیاز به ترمیم طبیعی داشته باشد. آسیبی که خودتان نتوانید مشاهده کنید؛ ولی توسط اپراتور یا پزشک قابل تشخیص است. پوست شما بعد از لیزر توسط اپراتور یا پزشک بررسی می‌شود و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توانید آرایش کنید. البته سعی کنید با ملایمت انجام دهید و از مصرف برخی مواد آرایشی که باعث تحریک پوست می‌شوند، خودداری کنید.

تماس پوست به دلیل حساس شدن بعد از لیزر با الکل، عطر یا سایر موادی که دارای الکل هستند، می‌تواند باعث سوزش پوست و خارش شود. عطرها و برخی لوازم جوان سازی پوست هم می‌توانند باعث تحریک شدن پوست شوند. از مصرف عطرها، افترشیو و کرم های الکل دار یا خنک کننده بعد از اصلاح تا 4 الی 5 روز بعد از لیزر خودداری کنید.

 

لوسیون یا تونیک بعد از لیزر موهای زائد

استفاده از لوسیون یا ژل بدن بعد از لیزر به تمامی افراد توصیه می‌شود. ما استفاده از ژل آلوئه ورا را توصیه می‌کنیم که بهتر است شب و روز به پوست تحت درمان بزنید. اگر بعد از استفاده حس بهتری داشتید، می‌توانید به دفعات بیشتری از این لوسیون استفاده کنید. ژل بعد از لیزر برای رفع قرمزی و تورم ناحیه‌ی درمان به دلیل آب رسان بودن موثر است. یکی از عوارض لیزر، التهاب پوست است. مانند زمانی که دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شوید. ژل آلوئه ورا برای رفع این عارضه بسیار عالی است.

آب و نوشیدنی زیاد بنوشید

بعد از لیزر و در طول دوره‌ی لیزر، آب فراوان بنوشید تا روند بهبود سریع تر شود و پوست شما دچار کم آبی نشود. کم آبی باعث کاهش اثرات لیزر می‌شود. همچنین قبل از لیزر موهای زائد رطوبت پوست باید در وضعیت خوبی باشد. پس نوشیدن آب و استفاده از لوسیون‌ ها را بعد از لیزر فراموش نشود.

مواردی که باید به پزشک خود اطلاع بدید

چون جلسات لیزر درمانی معمولاً بین 6 تا 8 ماه طول می‌کشد، ممکن است در مدت درمان تغییراتی در شرایط شما رخ بدهد. حتما در صورتی که هر کدام از موارد زیر رخ داد به اپراتور لیزر درمانی یا پزشک اطلاع دهید:

  • اگر به بیماری پوستی یا غیر پوستی در این مدت دچار شده‌اید.
  • اگر تغییری در بیماری قبلی شما ایجاد شده است.
  • اگر داروی قبلی شما تغییر کرده یا داروهای جدیدی مصرف می‌کنید. این مورد شامل داروهای گیاهی، مکمل‌ها یا ویتامین و مواردی از این دست هم می‌شود.
  • اگر باردار شده‌اید.

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد گرم شدن پوست - آرگون مدیکال

 

سایر توصیه‌های مهم بعد از لیزر موهای زائد

  • آب استخر و جکوزی دارای کلر است که می‌تواند باعث تحریک پوست شود. در نظر داشته باشید که کلر حالت ضد عفونی کنندگی دارد و ممکن از باعث خارش پوست شود. به همین علت تا 48 ساعت استخر نروید.
  • بهتر است بعد از لیزر لباس های نخی و گشاد بپوشید. لباس‌های تنگ با تماس مداوم به پوست می‌توانند باعث حساسیت و التهاب پوست و ناراحتی شما شوند.
  • بعد از لیزر تا 24 ساعت حمام یا مخصوصا دوش آب گرم پرهیز کنید. این موارد می‌توانند باعث افزایش دمای سطح پوست و کاهش تاثیر لیزر شوند.

عوارض بعد از لیزر موهای زائد و راه درمان آن

لیزر موهای زائد مثل سایر روش های درمانی پزشکی عوارضی دارد که ممکن است برای شما هم بوجود آید. در ادامه به برخی از این عوامل و راه های درمانی آن اشاره میکنیم. اگر به هر یک از عوارض لیزر که دچار شدید، می‌توانید با کلینیک خودتان تماس بگیرید تا شما را با شناخت نوع پوست تان راهنمایی کنند.

  • قرمزی و التهاب: استفاده از کمپرس سرد یا ژل بعد از لیزر، روش موثری برای قرمزی و التهاب هستند. این عارضه کاملا موقت بوده و خود به خود برطرف می‌شود. اگر قرمزی و التهاب خیلی شدید باشد، می‌توان از داروهای موضعی استفاده کرد.
  • درد و سوزش: برای کاهش درد و سوزش، بلافاصله بعد از لیزر از کمپرس سرد که در بالا اشره کردیم استفاده کنید. درد عارضه موقتی است و خود به خود برطرف خواهد شد.
  • تغییر رنگ پوست: یکی از عوارض لیزر به دلیل استفاده از دستگاه نامرغوب بوجود خواهد آمد. برای رفع این مشکل می‌توان از کرم‌های سفید کننده، لایه بردارها و اسکراپ استفاده کرد. بهبودی لکه‌های تیره یا روشن پوستی بین چند ماه تا چند سال طول بکشد. البته احتمال این عارضه بسیار کم است.
  • سوختگی و تاول: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که دستگاه لیزر فرسوده باشد یا اپراتور لیزر تجربه‌ و آموزش کافی نداشته باشد. درمان این عارضه به شکل مراقبتی و درمانی است. یعنی باید از پمادهای مخصوص سوختگی و داروهای مسکن استفاده کنید تا مراحل بهبودی مشاهده شود. در صورتی که سوختگی شدید باشد، از روش خود درمانی استفاده نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • افزایش جوش: گاهی بعد از لیزر جوش پوستی زیاد می‌شوند. در ابتدا می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها و ژل شستشوی موضعی برای درمان آن‌ها استفاده کرد و اگر نیاز بود، به سراغ درمان با داروهای ایزو ترئونین می‌رویم. این بسیار کم است.

توجه داشته باشید که عدم رعایت مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد می‌تواند به عوارض بدتری ختم شود. استفاده از لوسیون بعد از لیزر، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید و اشعه‌ی UV، نوشیدن آب کافی و مواردی که در ابتدا ذکر کردیم در افزایش تاثیرگذاری و همچنین کاهش وقوع عوارض اثر بسیار زیادی دارند.

 

چطور بعد از لیزر موهای زائد بهترین نتیجه رو بگیریم؟

اثر گذاری بعد از لیزر موهای زائد، زمانی بهترین نتیجه را خواهید گرفت که دوره‌ی درمانی را تکمیل کنید. معمولاً به 6 تا 8 جلسه‌ی لیزر درمانی که ماهی یک بار انجام می‌شود نیاز هست. در هر جلسه میبینید بخشی از موهای زائد برای همیشه از بین می‌روند.

موهای بدن دارای یک دوره‌ی رشد هستند که 4 مرحله دارد. در مرحله‌ی اول موها رشد می‌کنند (آناژن). در مرحله‌ دوم قطع فولیکول مو و پیاز مو تحلیل می‌رود (کاتاژن). در مرحله‌ی سوم ریزش مرده مو رشد میکند (تلوژن) و فولیکول برای 3 تا 4 ماه غیرفعال می‌شود. و در مرحله چهارم یکیری از فولیکول هایی که مقاومت کرده اند رشد میکنند (آناژن جدید) لیزر تنها روی موهایی اثر می‌کند که در مرحله‌ی اول قرار دارند. معمولا هم 80 تا 90 درصد موهای زائد در مرحله‌ی اول قرار دارند. برای همین انتظار می‌رود که بعد از لیزر و پایان دوره‌ی درمان، با در نظر گرفتن نوع لیزر به کار رفته به کاهش 80 تا 90 درصدی موهای زائد برسیم.

 

چطور بعد از لیزر موهای زائد بهترین نتیجه رو بگیریم؟ - آرگون مدیکال

 

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد – آرگون مدیکال

 

نکات مهم بعد از لیزر را بصورت کوتاه اشاره میکنیم و از آنها اجتناب کنید:

  1. استفاده از مواد شوینده حتی شامپو بچه در نواحی که لیزر انجام داده اید.
    * حمام کردن تنها با آب ولرم (بدون مواد شوینده در 24 ساعت اول اشکالی ندارد اما پیشنهاد میکنیم انجام ندهید.)
    به مدت 2 روز از تماس مستقیم با آفتاب پرهیز کرده و هر 4 ساعت یکبار از كرم ضد آفتاب با درصد بالا استفاده كنید.
  2. از زمان شروع جلسات لیزر 3 روز كرم “زینک و بتامتازون” را برای نواحی بدن و کرم “ترمیم کننده یا بازسازی کننده” برای صورت را هر 8 ساعت استفاده کرده و بعد از 4 روز از كرم ضدآفتاب استفاده كنید. (مقدار کرم در حدی باشد که سطح پوست را پوشش دهد) 
  3. در طی دوره‌ی لیزر موهای زائد به هیچ وجه پوست خود را برنزه نکنید! آفتاب گرفتن، سولاریوم و… در این مدت ممنوع است.
  4. کاهش موها بعد از لیزر در هر فرد مختلف می باشد، ممکنه پس از گذشت 2 هفته بعد از جلسه اول اتفاق بیافتد. (نسبت به وضعیت و رنگ پوست هر فرد متفاوت می باشد).
  5. در طی دوره انجام لیزر موهای زائد در صورت رشد موها فقط با تیغ و یا کرم های موبر اصلاح کنید و اصلا از بند، موچین و اپیلاسیون که باعث خارج کردن مو از ریشه میشود استفاده نکنید.
  6. ممکنه پس از لیزر دانه هایی سیاه رنگ مو را روی پوست خود مشاهده کنید نگران نباشید آن ها ریشه موی سوخته شده می باشند و می ریزند.
  7. جلسات دوره لیزر ماهی یکبار انجام می شود. مراجعه به موقع شما و برنامه ریزی منظم باعث جواب دهی بیشتر و عدم طول درمان خواهد شد.
  8. خانم های که سن كمتر از 50 سال دارند اگر در ناحیه های صورت، دور سینه، شكم و كشاله ران موهای زائد دارند باید حتما تحت نظر پزشک آزمایش هورمونی وسونوگرافی تخمدان انجام دهند.

 

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارید؟